Känn dig trygg i ditt köp!

Nedan hittar du all information du behöver för att handla hos oss på Handpicked Wines AB. Är det något du undrar över är du alltid välkommen att kontakta oss via e-post eller telefon som du hittar längst ner på sidan.

När ni lägger en beställning via e-post eller sms så skickar vi alltid en bekräftelse när leverans sker. För nya kunder behöver vi ofta några extra dagar på oss för att får er registrerade i vårt kundregister.

LEVERANSVILLKOR.

De flesta viner levereras i kollin om 12 flaskor. Sprit i kollin om 6 flaskor. Produkter över 200:- exklusive moms per flaska kan levereras styckvis utan avgift. Lösplocksavgift för andra produkter är 10:-/flaska. Alla leveranser är med reservation för mellanförsäljning.

BESTÄLLNINGAR.

Vi order bekräftar alla beställningar inom 2 timmar kl 9.00-12.00
Beställningar som läggs efter kl 12.00-16.00 bekräftas samma dag före kl 17.00

Var noga med att kontrollera att alla beställningar bekräftas! ORDERSTOPP OCH LEDTIDER.

Stockholm:
Order måste läggas senast klockan 11.30 senast en dag före din nästkommande leveransdag.

Övriga landet (förutom Sigtuna, Uppsala, Enköping och Västerås, se längre ner):
Order måste läggas senast klockan 11.30 senast två dagar före din nästkommande leveransdag.

Sigtuna, Uppsala, Enköping och Västerås:
Order måste läggas senast klockan 9.30 senast en dag före din nästkommande leveransdag.

Kontakta oss för exakt information om dina leveransdagar.

Fraktfritt inom Sverige för order överstigande 5000:- exklusive moms. Vid mindre order tillkommer fraktavgift på 300:- exklusive moms.

BETALNINGSSVILLKOR.

Betalningsvillkor är 10 dagar netto från fakturadatum efter sedvanlig vanlig kreditupplysning. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med f.n. 18 % per månad efter 30 dagar från fakturadatum.

REKLAMATIONSVILLKOR.

Samtliga reklamationer ska ske inom 5 arbetsdagar efter leveranstillfället för att ersättning ska utgå. Synlig leveransskada och leveransbrist ska antecknas på fraktsedeln vid leveranstillfället. Skador som beror på producentens eller Handpicked Wines hantering ersätts efter godkännande från Handpicked Wines. Vid korkdefekter ska reklamation ske senast 5 dagar från det att defekten upptäcktes.

ÖVRIGT.

Handpicked Wines Sweden förbehåller sig rätten till prisjusteringar och reserverar sig för eventuella tryckfel. Alla priser är exklusive moms men inklusive alkoholskatt.

Beställning

För att handla från vår webshop måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande för att kunna ingå köpeavtal på internet. Genom att du gör en beställning godkänner du våra köpvillkor och ett bindande avtal uppstår mellan dig och Handpicked Wines AB. När du har gjort din beställning får du en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angivit. Vi ber dig noggrant kontrollera orderbekräftelsen för att säkerställa att de uppgifter som där anges stämmer. Om orderbekräftelsen är felaktig i något avseende, ber vi dig ta kontakt med oss (se uppgifter längst ned i villkoren) omgående. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel och felaktigt angivna priser på vår hemsida och i vår webshop. Vi förbehåller oss även rätten att inhibera beställningar som vi själva misstänker vara oseriösa eller bedrägliga utan vidare kommentarer.

Betalning

Alla priser i vår webshop anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Vi använder oss i huvudsak av fakturabetalning där fakturan bifogas varan/tjänsten eller i vissa fall skickar vi fakturan som pdf-fil via e-post. Vi använder oss i speciella fall även av PayEx (kortbetalning) som leverantör av betalningstjänsten i vår webshop. För att använda dessa tjänster kan du behöva godkänna allmänna villkor kopplade till dem. De uppgifter som du lämnar i webshoppen om exempelvis kortnummer, personnummer och belopp skickas till PayEx. PayEx har inte tillåtelse att föra dessa uppgifter vidare, förutom till kortföretagen för auktorisering av det belopp som kommer att dras från ditt bankkonto. PayEx använder den senaste säkerhetstekniken och jobbar tillsammans med banker och finansinspektionen för att säkerställa kvalitet och säkerhet. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering. För att vi ska kunna behandla din beställning när du betalar med kontokort måste du bland annat ange ditt kortnummer och kortets giltighetstid (år och månad). Observera att ditt konto debiteras vid köptillfället. Bedrägerier och falska beställningar polisanmäls.

Leverans

Din beställning levereras i de flesta fall som brev eller postpaket beroende på storlek och vikt. För brev får du en avi om att brevet finns att hämta ut om detta inte får plats i din brevlåda. När din beställning går som postpaket får du en avisering så snart ditt paket finns att hämta på ditt närmaste utlämningsställe. Vi försöker alltid leverera din beställning så fort som möjligt. Finns den vara du har beställt i lager, är leveranstiden normalt 3-7 arbetsdagar. Om en vara inte finns i lager är leveranstiden kommer vi att meddela dig via e-post till den adress du uppgivit om förväntad leveranstid. Allt i din beställning skickas samtidigt. Omfattar din beställning varor från flera olika leverantörer kan varorna levereras olika snabbt och på olika sätt. Garantisedel/kvitto och eventuella försäkringsbevis medföljer leveransen. Tänk på att spara kvitton, försäkringspapper osv. för eventuella returer, reklamationer eller byten. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av produkter. Vi står för transportrisken vid leverans till dig av din beställning (dvs. risken för att din beställning skulle komma bort eller skadas under transporten till dig). Om du märker, när du ska hämta ut din beställning, att förpackningen är skadad ber vi dig att anmäla detta omgående till utlämningsstället. Denna anmälan ska du göra oavsett om du kan avgöra om din vara är skadad eller inte. Du som kund har ingen skyldighet att ta emot skadade försändelser. Om du inte uppmärksammat skadan förrän du packat upp varan ber vi dig att i alla fall anmäla skadan till oss så snart du upptäckt denna. För vissa varor gäller en längre leveranstid än för andra. Om din beställning avser en vara med en normal leveranstid om 3-7 dagar och ingenting annat angetts men den ändå inte kan levereras till dig inom 30 dagar från det att du gör din beställning, har du som kund rätt att häva köpet, om vi inte kan komma överens om en ny leveranstid. Du är välkommen att ta kontakt med oss om du har önskemål angående leveranssätt eller om du vill ändra eller makulera din beställning.

Garanti

En garanti som lämnas för en viss vara som du köpt gäller oftast för en viss tid, exempelvis ett år. Garantin i sig kan vara utformad på ett sådant sätt att en viss egenskap hos varan garanteras. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin betraktas den som felaktig. Du har då rätt att exempelvis kräva att varan repareras eller att du ska få en annan vara i utbyte. Du har möjlighet att reklamera om det rör sig om ett ursprungligt fel på varan. Ett ursprungligt fel kan exempelvis vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Att skicka tillbaka en vara

Om du av någon anledning vill returnera en vara ska du alltid kontakta oss innan du returnerar varan.

Ånger och bytesrätt

Det är full ånger- och bytesrätt i 14 dagar på den vara som du köper i vår webbshop. Du har enligt Distans- och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp genom att du lämnar eller skickar ett meddelande om detta till Kundtjänst inom 14 dagar från den dag du tog emot varan eller hämtade den på Posten eller utlämningsstället. Varan ska returneras komplett i originalemballage/originalförpackning. Bifoga följesedeln/kvittot som medföljer leveransen av varan. Se mer under rubriken ”Att skicka tillbaka en vara” ovan. Observera att det finns vissa varor och tjänster som är undantagna ångerrätten. Ångerrätten gäller exempelvis inte specialtillverkade varor. Eventuell återbetalning av det belopp som du betalat för varan sker via oss. Återbetalning sker inte av den eventuella fraktavgift som tillkommer vid beställningen, se nedan under rubriken ”Avgifter”. Observera att du själv får stå för returfraktkostnaden för de varor du returnerar och att det är du som står för risken för transporten (dvs. risken för att varan skulle komma bort eller skadas under transporten till Leverantören). Skulle varan skadas eller komma bort med anledning av din retur så är du betalningsansvarig. Vi löser inte ut returer som skickats mot postförskott.

Reklamation

Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt tar kontakt med oss. Observera att du måste lämna ett meddelande per brev eller e-postmeddelande till oss med information om felet ”inom skälig tid” efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 daga. För att vi ska kunna ersätta dig för det som du betalat är det viktigt att du anger vilken bank du har och ditt bankkontonummer i det meddelande du lämnar till oss om reklamationen. Notera att du är ansvarig för returfraktkostnaden för de varor som du reklamerar och att det är du som står för transportrisken. Om din reklamation godkänns kommer vi att ersätta dig för de utlägg som du har haft med anledning av din reklamation såsom exempelvis returfraktkostnaden. Se därför till att skicka med kopior på kvitton för dina utlägg med anledning av reklamationen. Återbetalning av det som du betalat kommer att ske av Respekt Reklambyrå AB. Återbetalning sker inte av den fraktavgift som tillkommer vid beställningen, se nedan under rubriken ”Avgifter”.

Avgifter

På vissa beställningar tillkommer en fraktavgift. Avvikelser kan förekomma. Du ser fraktavgiften tydligt i kassan i webshoppen innan du betalar för din beställning.

Outlösta paket

För paket som skickats till dig men som du inte löser ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig för kostnaderna motsvarande den dubbla fraktkostnaden.

Dina rättigheter

Du som konsument har bland annat rättigheter i enlighet med Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och E-handelslagen (2002:562) när du köper varor och tjänster på distans t ex via internet. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och vill du läsa närmare om dina rättigheter kan du gå in på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Färger och bilder

Vi kan inte garantera att bilder eller färger på de produkter som visas på vår hemsida eller i vår webshop exakt återger produkterna eller de färger som produkterna har i verkligheten. Hur färgerna återges beror i stor utsträckning på inställningar i din dator.

Tillgänglighet

Vårt mål är att Handpicked Wines AB alltid ska fungera tillfredställande men webshoppen med dess tjänster och funktioner levereras som det är och med den kvalitet de har. Vi kommer alltid göra vårt bästa för att webshoppen ska fungera på ett bra sätt för dig som användare.

Länkar

Vår hemsida och vår webshop kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte står under vår kontroll. Vi kan inte ansvara för integritetsskydd eller innehåll på dessa webbplatser utan tillhandahåller länkarna för att underlätta för våra besökare att hitta mer information inom specifika områden.

Överlåtelse

Dessa allmänna villkor, och de rättigheter och skyldigheter som följer genom ditt köp, kan inte överlåtas eller överföras till annan part av dig. Det står dock oss fritt att överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt dessa allmänna villkor.

Gällande lag och tvistlösning

Dessa köpvillkor lyder under svensk lag och eventuella tvister ska avgöras av svensk allmän domstol.

Våra kontaktuppgifter finns här på sidan men medföljer även på fakturan/försändelsen av din beställning.